Foto5

Het Proces

Hoe werkt LogiBin?

LogiBin staat voor ‘Logistiek Bin-systeem’. LogiBin is een slimme methode om ervoor te zorgen dat er altijd voldoende bevestigingsmaterialen op voorraad zijn, zonder dat dit heel veel ruimte vraagt. Het is gebaseerd op Kanban, een bewezen methodiek voor het efficiënt inrichten van processen. LogiBin is ideaal voor met name productiebedrijven.

Stap 1: inventariseren behoefte

Eerst wordt bepaald welke artikelen in aanmerking komen voor LogiBin. Doorgaans zijn dat de artikelen met een hoge omloopsnelheid. Vervolgens wordt per bin (bak) de gewenste hoeveelheid artikelen bepaald. De hoogte van de inhoud kan variëren, afhankelijk van het type artikel en het verbruik. Van ieder artikel zijn steeds minimaal twee bakken in het systeem opgenomen, zodat er altijd voldoende voorraad is tot aan de volgende levering.

Bakje met RFID

Stap 2: installatie systeem

Stafa levert zowel de stellingen als de voorraadbakken en zorgt voor een vlekkeloze installatie. Per stelling worden twee of meer voorraadbakken per artikel geplaatst. Iedere bak is voorzien van een uniek RFID-label. Aan de zijkant van de stelling wordt een draadloos RFID-scanpaneel bevestigd. Dat scanpaneel functioneert volledig zelfstandig en heeft alleen een stroomvoorziening nodig. Bovendien staat dit paneel continu in verbinding met het klantportaal waar alle relevante voorraaddata realtime inzichtelijk is.

Scanpaneel

Stap 3: LogiBin in de praktijk

Is een bak leeg, dan wordt het RFID-label gescand bij het RFID-scanpaneel. Het voorraadsysteem maakt vervolgens automatisch een bestelling aan voor het betreffende product. Door middel van een tijdklok wordt deze bestelling op een vast tijdstip naar Stafa verstuurd. Alle gescande artikelen worden daarbij gebundeld in één order. Via het scanpaneel kunnen werknemers dus zelf eenvoudig de status van de bestelde artikelen volgen, zonder daar een inkoper mee te belasten.

Lege bak scannen

Proactief in woord en daad

Het klantportaal is niet alleen toegankelijk voor onze klanten, maar ook voor Stafa zelf. Dat stelt ons in staat om proactief te werken. Als bij hoge uitzondering bijvoorbeeld de laatste bak van een artikel gescand wordt waardoor u zonder voorraad zou komen te zitten, dan wordt daarvan automatisch melding gemaakt. We nemen vervolgens contact met u op om te bespreken of er extra actie moet worden ondernomen.

Support

Flexibiliteit troef

Verandert er iets in het productieproces? Is er sprake van opschaling of technische wijzigingen? Geen probleem. Ieder klant krijgt bij Stafa een vaste contactpersoon. Daardoor kunnen we snel schakelen en het LogiBin-systeem zodanig aanpassen dat ‘out of stock’ nooit realiteit wordt.

Machine operator
chris-013852900-1577977007_small

Stafa Group is een laagdrempelige organisatie, dus schroom niet om contact met ons op te nemen als u vragen heeft of informatie wenst.

Chris Körver

Manager Supply Systems